Emoțiile copilului care se desprinde pentru prima dată de mediul familial pentru a intra într-o colectivitate sunt urmărite de părinți cu multă curiozitate și, uneori, cu temeri. Atitudinea părinților influențează adaptarea copilului la noua etapă din dezvoltarea lui – mersul la creșă sau la grădiniță.
În cadrul noii campanii informative lansate de TVR Craiova –„Emoțiile vârstei școlare”, Claudia Petrilă, jurnalist la TVR Craiova i-a cerut Suzanei Pavlov, psiholog principal/psihoterapeut mai multe detalii și recomandări privitoare la plecarea copilului în colectivitate.
Suzana Pavlov: „Este foarte important să facem o difență între copiii care merg la creșă sunt mult mai micuți, au alte nevoi și alt nivel de dezvoltare și copiii care deja au împlinit trei ani și merg la grădiniță. Diferența dintre cele două constă mai degrabă în abilitățile de autoservire sau nivelul de independență pe care fiecare dintre categoriile de vârstă le are. Copiii care merg la creșă sunt încă foarte dependenți de părinții lor, încă mai au nevoie de scutec, poate nu știu să mănânce singurei, și sunt mult mai atașați de figura de bază cu care au crescut până la momentul separării.
Și copiii care merg la grădiniță au un atașament evident, însă sunt puțin mai mari și atunci intrarea lor la grădiniță, mai ales dacă premergător a fost însoțită de întâlniri cu alți copilași, de vizitarea grădiniței, de explorarea unor locuri de joacă sau de întâlniri cu părinți cu copii de vârstă similare, probabil că are o mai mare ușurință. E foarte important să existe o pregătire a copilului înainte de a merge la grădiniță și cred că părinții sunt foarte coștienți de acest lucru. Mămicuțele au tendința să fie anxioase vizavi de părăsirea copilului, de lăsarea lui la grădiniță, și-atunci copiii simt acest lucru. Nu pentru că ar face neapărat ceva greșit mămicile, ci manifestarea grijii se transferă ăn niște comportamente pe care copiii le văd. Și-atunci au tendința să se sperie, să fie un pic mai retrași, șă nu-și dorească să rămână singuri acolo. Ce-ar putea face mămicile și tăticii în acest context? Ar fi să încerce să lase copilul cu un bunic, poate cu o bonă, cu prieteni de familie, pentru a jumătate de oră sau o oră. Să-l supravegheze mai de la distanță atunci când merg la locurile de joacă, să-i ofere un pic de spațiu pentru a-și putea manifesta independența. Să-l lase să ia decizii, dacă putem spune asta, pentru că inclusiv la această vârstă, de grădiniță, copiii pot lua decizii simple - și-atunci să-i încurajeze în acest sens. Respectiv să își aleagă ce încălțări își ia, ce pantaloni scurți își ia, ce jucărie vor să-și ia atunci când merg la locul de joacă - lucruri simple - ce vor să mănânce la o gustare. Lucruri de genul acesta, care le întărește copiilor încrederea că se pot descurca și că părerile sunt validate.”
Urmăriți primul interv iu „Emoțiile vârstei școlare”, campanie informativă lansată de TVR Craiova pentru conștientizarea părinților de necesitatea pregătirii copiilor pentru creșă sau grădiniță, etape noi în educația lor.
Sursa foto: pixabay.com